کد مطلب:13517
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:5
لطفاً نظرات چند تن از مراجع را در مورد موسيقي و صورت حلال و حرام بودن آن بنويسيد.
امام خميني (ره):
موسيقي مطرب حرام است و صداهاي مشكوك مانع ندارد. (استفتائات، ج 3، ص 605)
مطلق صدا و آهنگ حرام نيست و صداي حرام صدايي است كه عرفاً به آن غنا يا موسيقي ميگويند كه مناسب مجالس لهو است و صداهاي مشكوك مانع ندارد. (همان، ص 603)
آيت الله خامنهاي:
1 - هر موسيقي كه به نظر عرف، موسيقي لهوي و مطرب كه مناسب با مجالس عيش و نوش است باشد، موسيقي حرام محسوب ميشود و فرقي نميكند كه موسيقي كلاسيك باشد يا غير كلاسيك. تشخيص موضوع هم موكول به نظر عرفي مكلف است و اگر موسيقي اين گونه نباشد به خودي خود اشكال ندارد.
(اجوبه تك جلدي، سؤال 1127)
2 - موسيقي مطرب و لهوي آن است كه به سبب ويژگيهايي كه دارد انسان را از خداوند متعال و فضايل اخلاقي دور نموده و به سمت بي بند و باري و گناه سوق دهد و مرجع تشخيص موضوع عرف است. (همان، 1129)
آيت الله فاضل لنكراني:
غنا و موسيقي دو مقوله ميباشند. ولي علت حرمت در هر دو يك چيز است و آن ايجاد طرب است و مقصود از طرب، تحوّل غير اختياري است كه در مستمع پيدا ميشود و معامله آلات لهو و لعب حرام است. (جامع المسائل، س 979)
موسيقي به يك تعريف، تركيب اصوات است به نحوي كه خوش آيند باشد، لذا اگر مناسب مجالس لهو و لعب باشد حرام است و گر نه اشكالي ندارد.(جامع المسائل، س 1005)
آيت الله مكارم شيرازي:
تكثير و خريد و فروش هر آهنگي كه موجب تهييج شهوت و ترغيب به فساد باشد حرام است.
(استفتائات، ج 1، ص 163)
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.